Politikai jövőkép

2008 január 22

Miközben a holnapi jogi informatikára “tanulok”, azon gondolkozom, hogy mi lesz 2010-ben, a parlamenti választások idején. Igen, kérem, megint politizálni fogok.

Induljunk ki abból, hogy a Fidesz azzal riogat – talán nem alaptalanul -, hogy megint növekedni fognak a gázárak. Veres János azt híreszteli, hogy reális esélyt lát az adócsökkentésre, bár most abban nem vagyok biztos, hogy csak a legtöbbet adózóknak vagy mindenkinek. Végső soron (a választások közeledésével) úgyis mindenkinek, tehát most nem is fontos. A kormány ezt úgy fogja kommunikálni szóvivőin keresztül (akár igaz, akár nem), hogy a szigorú költségvetésnek, illetve a gazdaság kifehéredésének a gyümölcse, mely akkora érik be. Biztosan közrejátszik ebben a választók szimpátiájának a megnyerése (”helyrehoztuk a rendszerváltozást követő 16 év hibáit”), illetve ami talán ennél nagyobb hangsúlyt kap, de sosem fog elhangzani (a színfalak mögötti jelenet), hogy mivel valószinűsíthetővé válik, hogy nem ők, hanem a mostani nagyobbik ellenzéki párt fog kormánypozícióba kerülni, kevesebb mozgásteret akarnak hagyni neki a nép jóindulatának fokozására. Aljas húzás lenne a részükről (kisstílű, szűklátókörű önérdek, ha így jobban tetszik), ha olyannyira csökkentenék, hogy azzal a visszaesést kockáztatnák, illetve reális esélyét teremtenék meg (mindezt azért, hogy a Fideszt hozzák nehéz helyzetbe). Persze mondhatjuk majd, hogy a narancsok eleve ezt hangoztatják most is, hogy legyen kisebb az adó, így növelve a vállalkozási kedvet, de ezt ma a legtöbb közgazdász is utópiának tartja. Röviden összefoglalva, ha a kormány így cselekedne, akkor csak egyféleképpen tudná a kisebb adóbevételeket elviselni: az államadóság terhére. Egy ilyen kártyát csak akkor lehet (értelmes) kijátszani, ha kellő tartaléka van az országnak, hogy a hirtelen esést követő egyensúly kialakulásáig fenntartható állapotok uralkodjanak (gondolom én józan paraszti ésszel).

Nagyon nagy a valószínűsége, hogy a kormány bármit is csinál a választási kampány idején (vagy ahhoz közeledve), nem fogja megnyerni a választásokat. Ha elfogadjuk Lányi András véleményét, s a Fidesz valóban elbízta magát és mindez kitart a választásokig, akkor feltételezhetjük, hogy nem fog koalíciós megállapodásra törekedni se az MDF-fel, se a KDNP-vel, míg az MSZP éppen ellenkezőleg, törekedni fog arra, hogy továbbra is jó viszonyt ápoljon az SZDSZ-szel (függetlenül attól, hogy harmatgyenge támogatással bír), illetve bevonjon más pártkezdeményezéseket is (a baloldalról természetesen). Ez utóbbi nem is lenne – elméletileg – hamvába holt ötlet. Sokan csalódtak – baloldaliak – az MSZP-ben az őszödi beszéd óta. Főleg olyanok, akik lazábban vallják magukénak ezt az ideológiát, de ha lenne egy megfelelő alternatíva, vissza lehetne őket talán csábítani, no nem az MSZP-hez. Ha ki tud alakulni egy ötszázalékos támogatottsága egy baloldali pártnak, mely eddig még soha nem került be a parlamentbe, máris lépéseket tettünk azért, hogy plurálisabb, sokszínűbb legyen az országgyűlésünk, tehát ne csak két meghatározó párt osztogassa egymásnak a pofonokat. Úgy gondolom, hogy a Fidesz-MSZP közti konfrontációk nem az ország érdekét szolgálják, csupán két sok-sok éve tartó viszálykodás elmérgesedése, személyeskedése. Azt vallom, hogy ha a támogatottságuk elaprózódik valamelyest, a parlamentben kialakulhat egy olyan eszméket átívelő együttműködés, mely elgondolkodtatja a két riválist. Persze be kell vallanom, egyelőre ez nem több mint holmi ábránd.

Az őszödi beszéd felkavarta a politika lagymatag állóvizét. Ha a felkorbácsolt hullámokat képesek meglovagolni a politikai ambíciókkal felvértezett egyének (mint azt teszi egy szélsőjobb párt), változások következhetnek. Sajnos viszont az a tapasztalatom, hogy a baloldaliak igen passzívak, de a jobboldaliakhoz képest mindenképpen (s ezt a tapasztalatomat a való életből merítettem). És ez most is látszik. Van Magyar Gárda, tiltakozni pedig a más – elsősorban vallási, nemzetiségi – alapokon szerveződő közösségek tiltakoznak (zsidók, cigányok).

Csak nehezen tudom magamba tartani, hogy a Jobbik, illetve annak közszereplő szervezete, a Magyar Gárda milyen szűklátókörű és – már bocsánat – idióta. Először is tüntetnek a cigánybűnözés ellen, mely stigmatizálás, sztereotipizálás, diszkriminatív stb. Megvonnák tőlük a segélyeket, egyéb támogatásokat, illetve munkához kötnék azokat. Mit remélnek ettől? A cigányok egy jelentős része aluliskolázott, nincstelenek. Az a segély, amit az állambácsitól, önkormányzattól kapnak meg talán kenyérre sem elég. (Volt egyszer az RTL klubon egy műsor, mely egy dokumentumfilmből ragadott ki részleteket. Az volt a lényege, hogy egy falu – cigány – lakosai uzsorásoktól vesznek fel kölcsönöket, hogy eltarthassák a családjukat, melyet aztán az önkormányzat nyújtotta támogatásokból fizetnek vissza. Se megfelelő képesítésük nincs, de ha lenne, se számítana, mert munkahely sem terem.) Tegyük fel, megvalósulnának az álmaik, megvonnák a segélyeket, illetve munkához kötnék azokat. Mi történne? A cigányság körében nőne a megélhetési bűnözés (elsősorban vagyonelleni bűncselekmények, de feltehetőleg az erőszakosak is), még több egyébként is hányattatott sorsú cigány család kerülne utcára, még kevesebb reménye lenne a gyermekeknek arra, hogy kitörjenek társadalmi helyzetükből. Végső soron oda jutna az ország, hogy az otthontalanok túlnyomó többsége cigány lenne. Mindez persze önigazolásul szolgálna a nem-cigányoknak abban, hogy ez a kisebbség munkakerülő. Egy ilyen intézkedés a társadalmi igazságosság sáros lábbal való tiprása lenne.

Mi a megoldás? Az embereknek először be kell látni, hogy ez a kisebbségünk tényleg hátrányosabb helyzetben van, mint nem-cigány társaik és ezen hathatósan a támogatás sem tud változtatni. A támogatásokat fenn kell tartani, programokat kell kidolgozni, indítani, hogy a lehető legtöbben szerezzenek szakképesítést, illetve együtt ezzel részlegesen ki kell emelni őket a családi környezetükből (természetesen a család egységének alkotmány elve – noha ez az állampolgárságra vonatkozik tudtommal – figyelembe vételével), hogy motiváltak legyenek, maradhassanak, sőt! Támogatni kellene államilag azokat a munkaadókat is, akik szakképesített cigányokat alkalmaznak (pl. adókedvezmény formájában). Biztos vagyok abban, hogy ez sokakban mély, gyökeres felháborodást kelt, de ez közös érdek, illetve így akár a nem-cigányok is jobban járhatnak.

4 Responses leave one →
  1. 2008 január 23
    Balázs permalink

    Jhhajj Bandi inkább ne szólalj meg politikáról, mert akkor nekem meg reagálnom kell rá…

    “Sokan csalódtak – baloldaliak – az MSZP-ben az őszödi beszéd óta. Főleg olyanok, akik lazábban vallják magukénak ezt az ideológiát,”

    öö miylen ideológiát?egy baloldali párt, ami jobboldali programot csinál. he? nem az elméelti idológiától fordul ki a belük az embereknek, hanem a kétszínű pofátlanságtól amit a balherévé zsugorodott mszp és az idegen érdekeket szolgáló szdsz művel…

    Magyar gárda:
    nem idióta. a lehető legjobbat teszik, amit jelen helyzetben a rendelkezésükre álló eszközökkel tehetnek: tüntetnek. igen, iylen csúúúnya dolgot csinálnak. kimondják hogy van cigány-bűnözés, mert van is! és ha van egy porobléma, ami a társadalomban feszültséget kelt, akkor a társadalom egyes csoportjai ennek hangot adnak.
    homokba dughatjuk a fejünket, de attól még a probléma létező és egyre fenyegetőbb.

    a segélyekről:
    a magyar gárda nem azt mondja h szüntessük meg a segélyt.
    azt mondja, h vizsgáljuk felül a jogosultási renszert, mert ez tarthatatlan… ózdon több mint 1 milliárd ft segély megy el a cigóknak évente!
    a segélyezést a gyermek iskolábajárásához kéne kötni. ez jelenleg nicns így, a ’segíly’ alanyi jogon jár, ami abszurdom. ezt is a te balfasz pártod balfasz komránya baszta el, 2002ben. uyganis ők szüntették meg az orbánék által bevezetett iskolázáshoz ötöttséget és állították vissza az alanyi jogosultságot.

    az oktatás nagyon fontos, egyetértek.

    “Az a segély, amit az állambácsitól, önkormányzattól kapnak meg talán kenyérre sem elég.”
    hát a jelek szerint nem nagyon döglenek éhen tucatjával BAZ megyében se, pedig…..

    politikai fejtegetés:
    ne aggódj a szocik 2010es győzelme miatt, mindig lesznek oylan hű észnélküli szavazóik mint Te Bandikám, akik megadják nekik amit megérdemelnek “mer hisz nincsen alternatíva!” uygebár..

    jah, hogy alternatíva azért nincs mert ez pont az mszp érdeke, hisz így a szavazók nála maradnak?……

  2. 2008 január 23

    Én meg kénytelen leszek reagálni 3 órával és 20 perccel a jogi informatika vizsgám előtt. :D

    Lehet, hogy nem volt egészen pontos a fogalmazás, de én sem azt mondom, hogy az emberek az ideológiában csalódtak, hanem az MSZP-ben a hazugság és a megszorítások miatt. Inkább átfogalmazom egy csöppet: akik nem elég elhivatottak az MSZP iránt.

    A cigányok bűnöznek, igen. A fehérek ugyanúgy, a négerek, zsidók, ázsiaiak, arabok szintén. De cigánybűnözésről beszélni stigmatizáló, diszkriminatív.

    Azzal egyetértek, hogy felül kellene vizsgálni, illetve a célszerűség és ésszerűség alapján akár még több (nem feltétlenül pénzben kifejezett) támogatást is nyújtani (de akkor biztosított a megélhetés, illetve adottak az iskoláztatás feltételei). Ha egyszer lesz időm, kedvem, akkor utánanézek, hogy milyen alanyi jogú támogatásokat kapnak a cigányok.

    Pontosan, azt fogják kapni tőlem, amit megérdemelnek (és módomban áll) az őszödi beszéd után. :)

  3. 2008 január 24
    Balázs permalink

    Nah a kényes pont, a cigánybűnözés. Egyesek azt mondják, hogy nincs. Mások azt mondják, elképzelhető nah de így nevén nevezni a gyereket az diszkriminatív. Megint mások – többek között én – meg azt mondják, hogy van cigánybűnözés és nevén is nevezhetjük, nem diszkriminatív.

    Az én értelmezésem szerint a cigánybűnözés nem mást jelent mint olyan bűnelkövetési magatartások körét melyek főként a cigányokra jellemzőek. Ilyen példáúl a színesfém lopás, a gyermekek lopásra/rablásra felbújtása, családok közti tömegverekedés, szamurájkardos leszámolás stb…
    Az, hogy bizonyos cselekméyneket főként a cigányok valósítanak meg a bűnügyi statisztikákból világosan kiderülhet.

    Olasz maffia. Ez vajon diszkriminatív? Egy olyan bűnelkövetési magatartás, melyet főként olaszok valósítanak meg.

    Fehérgalléros bűnözés. Akkor most a fehérgallérosokat is diszkriminálom?Mert fehérgalléros bűnözés van, persze lehet sírni h van fekete is, meg narancsárga sőt kék is.

    Nem azért különböztetünk meg, hogy ezáltal a megkülönböztetettekre más szankciókat mérhessünk, vagy hogy személyi és emberi jogaikban sértsük őket. Azért kívánjuk definiálni az emberek életét egyre jobban megkeserítő cigányok által elkövetett büncselekményeket íly módon, hogy hatékonybban tudjunk ellene fellépni. Mert erre szükség van, ugyanis a jelenlegi törvényi keretek nem adnak elegendő lehetőséget a jogok és kötelességek érvényesítésére, a bűncselekmény szankcionálására. Ahhoz hogy ezen változtatni tudjunk az első lépés, hogy meghatározzuk mi is a probléma, mit kívánunk kezelni.

    Cigánybűnözés van, bár ne lenne – én lennék a legboldogabb.

  4. 2008 január 25

    Balázs, ez egy szimpatikus érvelés, mindenképpen elgondolkodtató, és örülök, hogy a te esetedben mást jelent, mint az amire a legtöbben gondolunk. :)

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS